Info trainers & coaches

Op deze pagina plaatst ZHC permanente informatie, waarmee de coaches en trainers hun aanpak kunnen structureren en verdiepen.

Hockey-spelregels:

De spelregels mobiel raadplegen? Gebruik dan de app van hockey.nl. In de app vind je onder de knop "meer" ook de spelreglementen.

Veldhockey

Op onderstaande sites kunt u de spelregels nalezen zoals deze van toepassing zijn in de verschillende leeftijdsgroepen en op het veld en de zaal.

Kijk hier voor meer informatie over de spelregels voor de jongste jeugd.

Hier tref je ook een overzicht aan met betrekking tot de spelbegeleiders.

Spelregels 3-tal hockey (F-teams)

Spelregels 6-tal hockey

Spelregels 8-tal hockey

Klik hier door voor de volledige KNHB Spelregels (reglement veldhockey vanaf 1 augustus 2018)

Spelregels zaalhockey:

Op de website van de KNHB vind je ook de spelregels voor de zaalhockey. Klik hier

Klik hier voor een overzicht van de verschillen tussen zaal- en veldhockey.

Overige informatie voor coaches:

Instructie voor zaalleidingscheidsrechters zaalcoach/aanvoerder zaalschoeisel, stick en legguards zaal

Toernooien:

Het is altijd leuk om met je team aan een toernooi of zelfs een hockey-kamp mee te doen. Leuk en Leerzaam.

Vaak worden die georganiseerd door grotere verenigingen in de zomermaanden.

Deelname een toernooi of hockeykamp doe je op vrijwillige basis.

ZHC vergoedt dan ook niet de kosten zoals inschrijfgeld en reiskosten. De kosten worden door het team gedragen.

Jongste Jeugd Slotdag

Aan het einde van het seizoen organiseert de KNHB een afsluitend toernooi voor de Jongste Jeugd (E en F teams): de Jongste Jeugd Slotdag. Deelname aan dit toernooi is onderdeel van de competitie en dus verplicht. ZHC vergoedt de kosten van inschrijving voor dit toernooi.

Ook zal ZHC voor (een van) de teams de organisatie van dit toernooi voor haar rekening nemen.

Oefenwedstrijden:

Wil je als voorbereiding op het seizoen of tijdens het seizoen een of meerdere oefenwedstrijden spelen tegen andere verenigingen?

Neem dan contact op met het wedstrijdsecretariaat wedstrijdsecretariaatzhc@gmail.nl.

Zij kunnen contact opnemen met andere verenigingen en kijken in geval van een thuiswedstrijd op welk tijdstip het veld beschikbaar is.

Trainers:

Wil je meer informatie over hoe je een training kunt inrichten? Neem dan contact op met de technische commissie (TC).

Online platform voor het maken en beheren van je eigen trainingen:

- Tekentool: Maak je eigen digitale tekeningen voor je training

- Periodisering: Maak je eigen trainingsplan voor het gehele seizoen

- Video toevoegen: Voeg video's van de technische vaardigheden toe aan je trainingen

- E mail je trainingen: Trainers coördinatoren kunnen trainingen mailen naar de clubtrainers

Acht aanwijzingen voor de trainingen:

1. Aandacht vragen van de groep:

Spreek met de kinderen/ spelers af, dat ze jou aankijken als je aan het uitleggen bent. Er wordt niet gekletst of met een bal gespeeld.

2. Naar de groep toe praten:

Spreek naar de groep toe, ook als je een oefening voordoet. Het komt maar al te vaak voor, dat een trainer van de groep af beweegt en gewoon doorpraat. Er komt een moment dat de groep de trainer niet meer hoort.

3. Uitleg van de oefening: Visualiseer: plaatje-praatje-daadje.

Tijdens het uitleggen van een oefening is het belangrijk om vooral voor te doen en niet te veel te praten. Kinderen zijn visueel ingesteld. Doe de oefening eerst zelf voor, laat dan de eerste speler starten en begeleid deze speler nog een eens verbaal. Vertel wat hij of zij moet doen.

4. Geef bij het uitleggen van de oefening geen technische aanwijzingen.

Kinderen hebben al moeite genoeg om zich te concentreren op het juist uitvoeren van de oefening.

5. Geef hooguit 1 of 2 aanwijzingen.

Bepaal voor de training wat je de kinderen wilt leren vandaag. Beperk je tot het geven van technische aanwijzingen die met dit doel te maken hebben.

6. Geef je trainingen vragenderwijs.

Op deze manier laat je de kinderen nadenken en heb je gelijk controle of ze het begrijpen.

7. Succesbeleving:

Kinderen willen succes. Ga bij afwerken op de goal niet zelf als keeper op de doellijn staan om alle ballen tegen te houden. Ga achter de doellijn staan zodat kinderen ook daadwerkelijk kunnen scoren.

8. Positief! Stimuleren! Entertrainer!