Algemeen clubbeleid

Algemene gedragsregels

De hockeyvereniging moet een ontmoetingsplaats zijn en blijven waar sporters gezamenlijk met plezier en voldoening kunnen spelen. Dit vraagt om duidelijke gedragsregels, welke door het Bestuur en Commissies actief worden uitgedragen.

Vooral de trainers, begeleiders en ouders/verzorgers hebben een belangrijke verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie voor wat betreft het uitdragen en bewaken van gedragsregels. Daarnaast hebben de senioren binnen de vereniging een duidelijke voorbeeldfunctie.

Op 20 mei 1997 zijn gedragsregels vastgesteld door de Algemene Vergadering van NOC*NSF. De KNHB is lid van NOC*NSF. Daarmee zijn de gedragsregels ook van toepassing op verhoudingen binnen de hockeysport tussen sporters onderling, tussen kader onderling en tussen sporters en kader. ZHC onderschrijft deze gedragsregels en wil ze actief uitdragen en handhaven.

De hockeybond heeft zeer inhoudelijk specifieke informatie hierover op haar website. ZHC verwijst haar leden en bezoekers nadrukkelijk naar deze links:

Regels met betrekking tot materialen

Alle leden zijn verplicht tijdens de trainingen en wedstrijden scheenbeschermers en gebitsbescherming te dragen.

Vrijwilligers

ZHC is een club van vrijwilligers. Alleen als iedereen zich inspant naar zijn of haar mogelijkheden, kunnen we de club draaiende houden. Bent u beschikbaar voor vrijwilligerswerk, veel of weinig tijd, laat het ons weten. Wij vragen van onze leden een inspanning naast het spelen van hockey, zoals bijvoorbeeld bardienst draaien, fluiten en autorijden.

Scheidsrechtersregels

Vanaf 14 jaar zijn alle leden verplicht jaarlijks minimaal twee scheidsrechtersbeurten waar te nemen. Het staat hen evenwel vrij zelf - al dan niet tegen betaling - voor vervanging zorg te dragen. Het bestuur is bevoegd een lid dat hier in verzuim is een boete van € 15 op te leggen. Vanaf 14 jaar zijn alle leden dan ook verplicht hun scheidsrechterskaart te behalen.

Afmelden
Alle leden zijn verplicht zich tijdig af te melden bij hun trainer wanneer het niet mogelijk is een training te bezoeken; verhindering om aan een wedstrijd deel te nemen dient uiteraard tijdig aan de coach te worden doorgegeven. Tenslotte is hockey een teamsport!

Bardienst tijdens thuiswedstrijden

ZHC heeft een gedeeltelijk vaste bezetting van de bar. De bar wordt gedraaid door een lid van de barcommissie en een ouder van de competitie spelende jeugd. Een van de ouders van het thuisspelende team draait, samen met een lid van de barcommissie de bar voor, tijdens en na hun wedstrijd. Bardienst loopt van 15 minuten voor aanvang wedstrijd tot 15 minuten na einde wedstrijd. M.u.v. het team dat als eerste speelt op de wedstrijddag. Deze bardienst start 30 minuten voor aanvang wedstrijd. Bardienst gaat volgens een roulatiesysteem; ieder lid of ouder van een lid wordt gedurende het hockeyseizoen ingedeeld om bardienst te draaien. Dit is een wezenlijk onderdeel van de sportcultuur en de enige manier voor ZHC om de bar open te houden. Bovendien is het gezellig.

Zoals u zich kunt voorstellen, kunnen wij niet met alle voorkeuren van ouders rekening houden. De indeling wordt gemaakt door de barcommissie en geschiedt op willekeurige volgorde (met uitzondering van de coaches). Uiteraard kan het vóórkomen dat een ingedeelde datum u slecht uitkomt. Wij verzoeken u dan om binnen uw team met iemand te ruilen. De praktijk heeft geleerd dat dit altijd werkt. De barcommissie spant zich op haar beurt in om u zo ver mogelijk vooruit in te lichten, zodat u zelf tijdig kunt plannen.

We realiseren ons dat we een grote verantwoordelijkheid neerleggen bij de (ouders van) leden en gebruikers van het clubhuis. Het clubhuis is van ons allemaal. Houd het schoon en zorg dat als glazen of andere zaken zijn gebruikt, dat deze worden afgewassen voordat je het clubhuis verlaat.

Op tijden dat de bar niet open is (alle dagen behalve thuiswedstrijden op zaterdag en zondag) kunnen consumpties worden afgerekend met een zgn "consumptiekaart”. Deze zijn verkrijgbaar achter de bar. Buiten de openingstijden in het weekend is de keuken altijd gesloten.

Sancties KNHB

De KNHB kan ZHC boetes opleggen. Dit gaat meestal om verkeerd of niet tijdig ingevulde formulieren (Digitaal wedstrijd formulier), afzeggen van wedstrijden maar zeker ook om persoonlijke boetes van spelers zie zich tijdens wedstrijden misdragen. Persoonlijke boetes worden altijd door ZHC op de betreffende speler(s) verhaald.

Een eerste gele kaart van een speler wordt niet door de KNHB met een geldbedrag beboet. De daaropvolgende gele kaarten kost € 7,50 per kaart voor junioren en € 12,50 voor senioren.

Heb jij een rode kaart dan moet de coach dit dezelfde dag melden aan de TC en het wedstrijdsecretariaat en moet een tucht-dossier worden aangelegd.

Boetes voor niet tijdig afwikkelen van DWF en niet verschijnen op een wedstrijd (als team) worden eveneens verhaald op het team. Alleen bij overmacht van het team kan in overleg met het bestuur besloten worden dat ZHC de boete betaalt.